Уроки з української мови




1. Урок української мови в 5 класі на тему "Пряма мова. Діалог."

 

 


 

 

Тема. Пряма мова. Діалог.

Мета: узагальнити та систематизувати знання про пряму мову і діалог,   

            перевірити рівень навчальних досягнень   учнів з теми, вдосконалити  

           вміння інтонувати речення з прямою мовою, будувати діалог та

           ставити розділові знаки при них; розвивати творчі здібності учнів;  

           прищеплювати любов до усної народної  творчості.

Обладнання: Презентація http://www.fayloobmennik.net/3400680, картки

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Вид уроку: програма передач.

ХІД УРОКУ

І.  Організаційний момент. Емоційна підготовка учнів до роботи на

     уроці

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення виду уроку, теми і

     мети.

  1. Діти записують тему, вчитель оголошує мету.
  2. Слово вчителя. Сьогодні у нас незвичайний урок – урок-програма передач. У всіх вас є улюблені телеканали та телепередачі. Та, мабуть, ніхто з вас не задумувався, хто і як створює телепрограми. А створюють їх журналісти та редактори, оператори та журналісти. Зараз ми всі уявимо, що знаходимося в телестудії на створенні програми телепередач. Наша телестудія називається «Дивослово».

Програма телепередач

  1. Хочу запитати.
  2. Ти – мені, я – тобі.
  3. Легенди рідного краю.
  4. З джерел народної мудрості.
  5. У світі тварин.
  6. В гостях у казки.
  7. Лінгвістична ігротека.
  8. Шкільна гуморина.
  9. Бліц-інтерв’ю.

 

ІІІ. Узагальнення й систематизація вивченого.

 

Передача «Хочу запитати»

  1. Що називається прямою мовою?
  2. Чим супроводжується пряма мова?
  3. Що таке діалог?
  4. Що таке полілог?
  5. Пояснити схему «Пм?» - са.

Передача «Ти – мені, я – тобі»

Учні ставлять питання одне одному про пряму мову й діалог.

Передача «Легенди рідного краю»

-         На уроках української літератури ви вивчали легенди. Існує дуже багато легенд про виникнення назв населених пунктів. А чи знаєте ви, чому наше село називається Гороховатка?

Розповідь учнів

-         Використовуючи Складіть та запишіть речення з прямою мовою, використовуючи знання цієї легенди, за схемами:

І варіант – Са: «Пм».

ІІ варіант – «Пм!» - са. 

 

Передача «З джерел народної мудрості»

(робота за варіантами)

-             У вашому тексті є речення з прямою мовою. Доберіть з довідки прислів’я, яке за змістом відповідало б словам дідуся і запишіть їх як пряму мову. Поставте розділові знаки і поясніть їх.

І варіант

    Якось малий Петрусь прийшов до дідуся на пасіку і почав кидати у вулик дрібні камінці. Бджоли вилетіли й покусали його.

-         … сказав дідусь Петрусеві.

Після цього Петрусь більш ніколи не дратував бджіл.

 

     Довідка

  1. Що посієш, те й пожнеш.
  2. Як гукнеш, так і відгукнеться.
  3. Купив біду за свої гроші.

ІІ варіант

     Посварились якось ноги, руки, рот і очі. Що з того вийшло? Як ноги не схотіли ходити, а очі дивитися, руки працювати, рот їсти, усе тіло почало слабнути й сохнути. Тоді всі зрозуміли, що нерозумно сваритися, і вони взялися разом до праці. Правду кажуть старі люди: …

Довідка

  1. Згода дім будує, а незгода – руйнує.
  2. Берись дружно – не буде сутужно.
  3. В товаристві лад – усяк тому рад.

 

Передача «У світі тварин»

За даним початком закінчити твір-мініатюру, використовуючи діалог.

І група

Заєць-сонько

     Заєць-сонько любив поспати. Прокинеться, враз згадає: …

 

ІІ група

Їжачок

     Через пеньки і колоди чимчикує їжак. Тягне він у нору запашне листя…

 

Передача «В гостях у казки»

    Усі ви любите казки і знаєте їх чимало. Послухайте монолог головної героїні казки і відгадайте, хто це.

Я руда, низького зросту,

Хитра я і довгохвоста,

На курей я дуже ласа –

В них таке смачненьке м’ясо.

Вовку-брату я сестричка,

А зовуть мене…

  1. Побудувати і розіграти діалог лисички з героями казок.
  2. Послухати діалог і сказати: яка це казка? Хто учасники діалогу? Зі скількох реплік складається?

 

Передача «Лінгвістична ігротека»

-         Не переставляючи і не змінюючи жодного слова, розставте знаки при прямій мові так, щоб в одному випадку п’ятірку мала Катруся, в другому – Костик.

 

    Учителька сказала Катрусі ставлю сьогодні п’ятірку Костику а ти мусиш ще підучити правила.

 

Передача «Шкільна гуморина»

-         Відпочиньте і послухайте діалоги про смішні випадки зі шкільного життя. Скільки реплік у діалозі.

 

Учитель запитує:

-         Петрику, яких найбільших тварин світу ти знаєш?

-         Тритони!

-         Що? Тритони? І це вони найбільші? Хто тобі таке сказав?*

-         Ніхто не сказав. Назва сама за себе говорить: три тони!

 

 

-         Ну як тобі нова вчителька географії?

-         Та вона віруюча.

-         А чому ж?

-         Як я відповідаю на уроці, а вона весь час: «о Господи», «О Боже мій».

 

 

-         Сергію, знайди, будь ласка, дієслово у реченні «Хлопчик відпочиває».

-         Тут нема дієслова.

-         Чому?

-         Дієслово відповідає на питання «що робити?», а хлопчик нічого не робить.

 

Передача «Бліц-інтерв’ю»

- Запишіть  в зошити продовження речень.

1. Розмова двох осіб – це …

2. Розмова декількох осіб одночасно без вказівки на автора – це …

3. Перед реплікою ставиться …

4. Пряма  мова  береться  завжди в …

5. Після слів автора перед прямою мовою ставиться …

6. Кожна репліка починається …

 

ІV. Підведення підсумків уроку.

V. Домашнє завдання: виписати з улюбленої казки діалог.

 


 



Обновлен 16 дек 2013. Создан 17 дек 2012



  Комментарии       
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником
Яндекс.Метрика