Я – дівчинка, я – хлопчик, ми – рівні




Тема: Я – дівчинка, я – хлопчик, ми – рівні.

Мета: надати учням інформацію з гендерних питань в доступній для них  формі, показати , що дівчатка і хлопчики мають рівні права та рівні можливості на зрозумілих сюжетних лініях з використанням ігор та конкурсних завдань. Включити хлопчиків і дівчаток у спільну роботу, вчити їх співпрацювати творчо і злагоджено. Сприяти згуртуванню  дитячого колективу.                     Формувати навички колективізму, позитивне ставлення до протилежної статі. Виховувати почуття дружби, взаємоповаги.

Технічні засоби: мікрофон, програвач для міні-дисків, диск із записами.

Реквізит для проведення ігор: аркуші паперу, зелені і червоні олівці, набір для гри ( прищіпки для білизни, викрутки, серветки для пилу, цвяхи, відра для сміття, віники). 

Звучить пісня “З чого саме ... створені наші дівчатка...

                                           ... створені наші хлоп”ятка”

Наш  сьогоднішній урок незвичайний і розпочнемо ми його з того, що ви сядете за парти, де і з ким  вам схочеться.

Вже пролунав веселий дзвінок,

Всіх запросив на цікавий урок.

Ось і питання – на дошку дивись,

З нами своїми знаннями ділись.

                 - З яким настроєм прийшли на урок?

 

    ?    ?     ?           - Чого очікуєте від уроку?

        

                                                     -Що не хотіли б, аби відбулося?

 

- Чим ми будемо займатися під час уроку – здогадаєтесь, коли розшифруєте

піктограми.

 

                              дізнаєтесь про нове

                              міркування

                  висловлення власних думок

                              хвилинка любові

                              естафета дружби

                                    творча робота

                                ігри, конкурси

Щоб дізнатися, над чим працювати, треба кросворд хутчіш розв”язати.

 

 

 

М

И

Р

У

 

 

К

О

Н

В

Е

Н

Ц

І

Я

 

 

П

Р

А

В

О

 

 

 

З

А

К

О

Н

И

 

Д

І

В

Ч

А

Т

К

А

Ч

А

Р

І

В

Н

І

С

Т

Ь

 

 

 

Ж

И

Т

Т

Я

М

У

Ж

Н

І

С

Т

Ь

 

 

  1. Чого прагнуть люди у всьому світі? (миру)
  2. Угода, міжнародний договір з певних питань. (конвенція)
  3. Те, що ти можеш робити, те, у чому тобі не можна відмовити. (право)
  4. Загальні правила, закономірності, за якими живуть люди в суспільстві, державі. (закони)
  5. Станьмо ж разом, друзі, хлопчики й ...(дівчатка). (В.Дон)
  6. Риса, притаманна представницям жіночої статі. (чарівність)
  7. Що є найціннішим для людини? (життя)
  8. Що ми найбільше цінуємо в характері представників чоловічої статі.

                                                                                                                     (мужність)

Уважно подивіться на відповіді, відгадайте, яка тема нашого уроку? “Я – хлопчик, я – дівчинка, ми – рівні”.

Щоб урок був цікавим, проведемо  змагання (поділ на дві команди, кожна команда обирає капітана, назви команд записуються на дошці).

 

Гра “Встанови асоціацію”.

-Діти, з чим асоціюються у вас слова: “дівчинка”? (завдання для першої команди) , “хлопчик”? (завдання для другої команди).

Проаналізувати асоціації, зупинитися на тих, які є спільними для дівчаток і хлопчиків. Перемагає команда, у якої більше асоціацій. Команді переможців зараховується виграшний бал.

 

Учитель: Сьогодні ми поговоримо про рівність дівчат і хлопців, жінок і чоловіків, про стосунки між вами.

На початку уроку я дозволила вам пересісти по бажанню. Давайте проаналізуємо цю ситуацію. За першою партою сидять дівчинка з дівчинкою, за другою -  хлопчик з хлопчиком і т.д.

- Чому ви зробили такий вибір?

 

Гра “Мікрофон” (учні пояснюють свій вибір)

- Чому дівчаткам  нецікаво з хлопчиками?

- Чому хлопчики вважають дівчат нецікавими  співрозмовниками?

- Що ви вкладаєте в зміст слова “дружити”?

- Що означає “вміти дружити” і за що ми цінуємо друзів?

- Кого ми називаємо другом?

Зрозуміти відповідь на це запитання допоможе гра. Позмагайтеся, яка з двох команд за одну хвилину добере більше дієслів, щоб закінчити речення:

Друзі можуть разом ...

(Речення команди записують на дошці. Речення команди-переможниці доповнюються дієсловами другої команди так, щоб слова не повторювалися).

Ми переконалися, що друзями є ті, хто можуть разом робити найрізноманітніші справи, розважатися і відпочивати. І це ніяк не залежить від статі. Головне , щоб друзі довіряли одне одному, ділилися своїми думками, мріями, таємницями, покладалися одне на одного. Тож у дружбі і хлопці, і дівчата - рівні.

 

Гра “Мирилки”

Пропоную вам гру, яка допоможе вам навчитися “розрядити” будь-яку конфліктну ситуацію, встановити дружні відносини.

(Діти стають в коло (х-д-х-д), передають один одному м”яч і при цьому називають сусіда різними необразливими словами. Це можуть бути назви квітів, дерев, фруктів: “А ти - лимончик” або щось приємне: “Ти - моя радість”.

 

Учитель: людина – це найцінніший скарб матінки Природи. І кожен з нас є неповторною особистістю. Щоб усвідомити неповторність кожної особистості, людству знадобилося не одне тисячоліття. Давайте перенесемося у сиву давнину. (Читання нарисів “Слава” і “Гук” з книжки Сергія Плачинди “Міфи і легенди Давньої України”( К., “Спалах” ЛТД, 1997р., с.24-28), де у міфологічній формі переповідається про появу першої жінки і першого чоловіка на Землі).

Обговорення прочитаного.

- Як у міфах характеризується жінка? Чоловік? (учні доходять висновку, що з однаковою повагою).

- Як розподілені обов”язки між ними щодо праці та виховання дітей? (учні роблять висновок, що вони є умовними і рівними: за міфом жінка не лише народжує дітей і вміє доглядати за ними, а також розуміється на полюванні, вміє впорядковувати житло, вудити рибу; чоловік також наділений умінням “робити все, що доведеться, на Землі”.

 

Учитель: Нам пощастило жити в той час, коли на Землі діють закони, які оберігають людину, її життя та індивідуальність. Ми з вами – громадяни України. У нашій країні кожна людина, її життя та здоров”я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються найвищою соціальною цінністю. Так записано у Конституції України – Основному Законі нашої країни. А в 1991 році, коли Україна стала суверенною і незалежною державою, Президент нашої країни від імені України підписав Міжнародний договір – Конвенцію про права дитини. Цим самим Україна зобов”язалася створити умови, засоби і заходи, за допомогою яких забезпечити права і свободи дитини. Згідно з Конвенцією у 2001 році Верховна Рада України прийняла Закон “Про охорону дитинства”.

Одним з найважливіших прав дитини - є право на життя. Наша держава визнає право кожної дитини на  життя з моменту її народження, гарантує їй право на охорону здоров”я, кваліфіковану медичну допомогу, сприяє створенню умов для здорового розвитку, незалежно від того, дівчинка це чи хлопчик.

Гра “Перетворення”.

(Хлопчикам пропонується уявити себе дівчатками , а дівчаткам – хлопчиками).

- Заплющіть очі і уявіть, чим ви займаєтесь ( улюблені справи), як ви живете, про що думаєте, про що мрієте, чого вам хочеться. (Діти розповідають про свої враження).

Також з моменту свого народження кожна дитина, знову ж таки, і хлопчик, і дівчинка, має право на індивідуальність – власне ім”я й отримання громадянства. Для цього немовля реєструють (записують у державних документах його прізвище, ім”я  та по батькові, дату народження, імена батьків, місце, де дитина народилася). Дитина стає справжнім громадянином, а на підтвердження цього отримує свідоцтво про народження.

Отже, і в цьому праві дівчатка і хлопчики рівні.

До речі, ви помітили, що нерідко жінки й чоловіки мають співзвучні імена?

 

Гра “Що в імені твоєму?”

Давайте позмагаємося, яка з двох команд за 1 хв добере більшу кількість співзвучних імен. (Зарахування виграшного балу команді-переможниці).

І більш того, кожне ім”я  нібито передбачає певні риси характеру та однакову поведінку в схожих ситуаціях тих, хто їх  має.

Наприклад, Богдана і Богдан (“Богом дана(ий)”: милосердя, доброта, терпимість); Валентина і Валентин (“Здорова(ий) і сильна(ий): здорові серцем і сильні духом, на них тримається родина); Владислава і Владислав (“Та(той), хто володіє славою”: піклування за славу (добре ім”я) сім”ї, дітей); Ярослава і Ярослав (“Сильна(ий) славою”: енергійність у розв”язанні життєвих проблем дає успіх, повагу  і  славу серед людей”. (Учні доходять висновку, що дівчата й хлопці, жінки й чоловіки можуть мати й мають співзвучні імена, а також схожі риси, особливості та здібності, які не залежать від статі.

 

Гра “Карусель” (під музичний супровід).

( Учні утворюють два кола: хлопчики -  зовнішнє, дівчатка – внутрішнє. По команді вчителя обидва кола починають рухатися в протилежних напрямках під музику. По команді учасники зупиняються , повертаються обличчям один до одного, утворюють пари, беруться за руки, хлопчики запрошують дівчаток до танцю. “Таню, дозволь тебе запросити ...” Кружляють парами, доки  музика припиниться . Знову утворюють два кола , утворюються нові пари і т.д.)

Учитель: Кожна людина мріє жити поряд з рідними, близькими людьми. Кожній дитині надається право жити у сім”ї разом із батьками. Кожна дитина від народження і до повноліття перебуває у повноцінному сімейному оточенні, в атмосфері щастя, любові, розуміння та піклування незалежно від того, дівчинка це чи хлопчик.

(Учень читає  вірш Н.Чемерис “Що таке сім”я”)

Розкажу вам, друзі, я,

Що таке моя сім”я.

Разом дружно проживаєм

І пісні про це співаєм.

Люба матінка моя –

Як пишаюсь нею я!

В неї руки золотії,

Серцем кожного зігріє.

Тато сильний  і завзятий –

Він господар в нашій хаті.

Все майструє, все ладнає,

Бо до всього хист він має.

 

- Про кого вірш?

- Яких людей ми називаємо найдорожчими?

- Як автор вірша ставиться до членів своєї сім”ї?

- Розкажіть про ваші сім”ї?

- Яке значення мають жінки  в сім”ї?

- Яке значення  чоловіка в сім”ї? 

Гра “Не перерви ланцюжок”. Спробуйте одним словом розповісти про маму (про тата). Представники кожної команди по черзі підбирають слова: лагідна, добра тощо). Нагороду отримує та команда, яка не перервала  ланцюжок.

Отже, роль жінки в сім”ї  і чоловіка в сім”ї однаково важливі. Ми одразу між жінкою і чоловіком ставимо знак рівності.

Учитель: Говорячи про права ми не можемо не говорити про наші обов”язки перед найдорожчими , найріднішими для нас людьми. Ми повинні вчитися поважати тих, хто завжди дбає про нас, допомагає нам, піклується про нас.

-         А чи вміємо ми дбати про рідних?

-         Чи завжди хлопці і дівчата класу надають посильну допомогу батькам? Розкажіть , як ви допомагаєте?

-         Як розподілені домашні обов”язки між дівчатами (хлопцями)?

-         Чи є такі обов”язки, які ви вважаєте суто жіночими (суто чоловічими)?

Зараз ми це перевіримо у ході гри.

 

Гра “Помічники”.

(Для гри потрібно 6 хлопців з першої команди і 6 дівчат – з другої. Гравці кожної команди  отримують певний набір предметів, що символізує допомогу по господарству (прищіпка для білизни, викрутка, серветка для стирання пилу, цвях, віник, відро для сміття). Ігровий майданчик розділяється на два умовні сектори – “жіночий” та “чоловічий”. Якщо гравець вважає, що предмет, який він тримає в руках суто жіночий, то він прямує до жіночого сектору, якщо ж він гадає, що цим предметом користуються переважно чоловіки, він повинен опинитися у чоловічому . Після закінчення гри учитель коментує результати. При цьому учні доходять висновку, що розподілу обов”язків на винятково “жіночі” і “чоловічі” у родині не може бути. Спільна праця згуртовує батьків і дітей, є проявом взаємної підтримки і поваги.

 

Учитель: Дуже важливе і складне питання ми розглядаємо сьогодні. Бачу – ви трішки стомилися. Мабуть, час відпочити, тим паче ви маєте і таке право. Держави – учасниці Конвенції визнають право дитини на відпочинок і дозвілля, право брати участь в іграх та розвагах, відповідних її вікові. І в цьому праві дівчатка і хлопчики також рівні.

Гра “Сороканіжка”.

(Учасники обох команд стають один за одним (х., д., х., д), тримаючись за талію попереднього. По команді вчителя починають виконувати різні     дії (рухатися вперед, присідати, підстрибувати на лівій нозі, проповзати під перепонами тощо). Головне завдання – не розірвати “сороканіжку”, зберегти її цілісність.

 

Давайте проведемо дослідження на тему “Одяг жінки, одяг чоловіка”

Завдання для першої команди – порівняти одяг наших прабабусь і прадідусів з сучасним.

Завдання для другої команди – порівняти одяг казкових героїв (принца, принцеси, короля, королеви) з сучасним.

Слово капітанам команд (діти роблять висновок, що в сучасному світі грані відмінностей в одязі жіночому й чоловічому стрімко стираються).

 

Тема наступного дослідження  - професії. Чи можемо ми чітко розмежувати їх на суто чоловічі  і суто жіночі.

Завдання для першої команди – за 1 хв назвати якомога більше чоловічих професій. Завдання для другої команди – жіночих.

(Аналіз відповідей учнів, в ході якого підводимо їх до розуміння того, як стираються  відмінності між чоловічими і жіночими професіями).

Учитель: Сьогодні багато жінок у бізнесі, політиці, а серед чоловіків – кулінари, перукарі, візажисти. Відомо, що шеф-кухарями ресторанів найчастіше працюють чоловіки, а в сім”ї готує  жінка. Педагог – суто чоловіча професія. Видатні педагоги – переважно чоловіки. Однак сьогодні у школах працює лише 6% учителів-чоловіків, а серед вихователів дитсадків – немає жодного.

У сучасному світі стрімко зростає кількість жінок, які сідають за кермо автомобіля. Якщо 35 років  тому лише 6% жінок мали права водія, то на сьогодні 30%. І , до речі, жінки вправніше, впевненіше, надійніше і значно обережніше , ніж чоловіки, керують автомобілем. В аварійні ситуації частіше потрапляють чоловіки.

Гра-пантоміма “Зобрази професію”.

( Гравці кожної команди по черзі пантомімою зображують представника певної професії, наприклад, кухар, балерина, водій тощо, а друга команда повинна здогадатися про кого йдеться).

В кінці гри діти роблять висновок, що відмінності між чоловічими і жіночими професіями умовні.

 

“Хвилинка любові”.

-Я запрошую всіх сісти зручніше, заплющити очі і згадати щось дуже приємне. Уявіть, як у вашій душі починають розквітати квіти. Спочатку вони були дуже маленькі, а зараз розкриваються і стають все більші. Вони білі, рожеві, жовті, сині, і ось ви – вже не ви, а квіти, чарівні, яскраві квіти, які випромінюють любов до близьких людей, до свого дому, країни, до всієї Землі. Любов до тих, хто поруч з вами.

 

Бліц-турнір.

-         Які риси найбільше подобаються в характері дівчат(жінок)?

-         Що ми найбільше цінуємо в характері хлопців(чоловіків)?

-         Що таке “жіночність”?

-         Як ви розумієте “мужність”?

-         Чи соромно дружити з дівчинкою?

-         Хлопчик образив дівчинку. Це свідчить про силу його характеру (мужність)?

Зараз подивимось, які ви є насправді. Запрошуємо взяти участь у ігровій естафеті.

 

“Естафета дружби”.

І етап. Гра “Семафор”.

- У кожного з вас червоний і зелений олівець. Я читаю репліки, а ви повинні підняти олівець того чи іншого кольору. За кожну правильну відповідь зараховуються бали.

  1. “Дай мені, будь ласка, шматочок хліба “, - звернувся хлопчик до однокласниці – чергової по їдальні.
  2.   “Дай мені, будь ласка, шматочок хліба” , - ледь чутно прошепотів Андрійко до чергової , щоб його не почули хлопці.
  3. “Олю, підійди до мене”, - покликав Олег.
  4. “Олю, підійди, будь ласка, до мене”, - покликав Олег.
  5. “Сідай”, - Дмитрик поступився місцем в автобусі Оленці.
  6. “Оленко, сідай, будь ласка”, - запропонував Дмитрик.
  7. “Дай списати домашню роботу з мови” , - попрохав Вітя Наталку.
  8. “Дай, будь ласка,  списати домашню роботу з мови” , - попрохав Вітя Наталку.
  9. “Давай допоможу”, - Ігор вихопив куртку із рук Яни.

 

Учитель: Ви чудово впоралися із завданням, чим показали, що в нашому класі склалися хороші відносини між хлопчиками і дівчатками. А чи заслуговуєте на звання “дружний клас” перевіримо у ході гри “Хор”.

 

ІІ етап. Гра “Хор”.

По команді вчителя учні хором починають співати пісню, наступна команда – замовкають. Нова команда -  знову продовжують співати. Головне – не збитися, після мовчання  - почати одночасно.

 

ІІІ етап. Гра “Симетричні малюнки”.

Вміння злагоджено співпрацювати в парах хлопчиків і дівчаток перевіримо в наступній грі. Участь беруть пари (х.,д.). Кожна пара на листі паперу по команді вчителя разом починає малювати один предмет (хлопчик -  зліва, дівчинка – справа) одночасно. Попередньо треба домовитись, яким кольором. Олівці ставлять одночасно в одну точку і проводять лінії в одному ритмі. (малюють ялинку і зірку).

 

ІУ етап. Експрес-анкета.

- Давайте створимо загальний, збірний портрет ідеального хлопчика та ідеальної дівчинки. Візьміть чистий аркуш паперу, підпишіть дві колонки “Риси дівчат”, “Риси хлопців”. Я називаю особисті якості , а ви заносите їх під порядковим номером в одну з двох колонок чи в обидві колонки, якщо вважаєте, що ця риса притаманна як хлопцеві, так і дівчині.

                        Особисті якості

  1. Життєрадісність;                         
  2. Доброзичливість;
  3. Турботливість;
  4. Довірливість;
  5. Ласкавість;
  6. Цілеспрямованість;
  7. Надійність;
  8. Відповідальність;
  9. Чуйність;
  10. Порядність;

 

  1. Самостійність;
  2. Скромність;
  3. Сміливість;
  4. Співчутливість;
  5. Працелюбність;
  6. Чесність;
  7. Готовність прийти на допомогу;
  8. Терплячість;
  9. Почуття гумору;
  10. Мудрість.

 

 

Учитель: Проаналізувавши ваші анкети, бачимо, що майже кожна з цих рис може бути притаманною і дівчаткам , і хлопчикам. Що ще раз , уже вкотре підтверджує , що дівчатка і хлопчики - рівні.

 

Підведення підсумків.

Наш урок-змагання підходить до кінця. Кожна з команд здобула велику кількість виграшних балів.

- Що вам  допомагало перемагати? (Згуртованість, дружба, тісна співпраця хлопчиків і дівчаток.)

Сьогодні на численних прикладах ви побачили, що дівчатка і хлопчики різні, але попри це – вони рівні. Рівні, бо дівчатка ні в чому не поступаються хлопчикам: ні у вмінні логічно мислити, ні у вмінні творчо працювати, співпрацювати і висловлювати свої думки. Вони такі ж спритні і вправні, такі ж кмітливі і вдумливі. Отже, вони заслуговують на повагу, як і всі жінки, які народжують дітей, доглядають за ними, вчать говорити, ходити, перуть, готують їжу, створюють затишок удома. Та ще й працюють так само, як чоловіки. Жінкам дуже нелегко в житті. Та якщо вони відчувають чоловічу підтримку, то можуть впоратися з усіма справами і залишатися ніжними, добрими, гарними і чарівними.

Ви зрозуміли, що надійний друг може бути і дівчинкою, і хлопчиком. Я думаю, що тепер наші дівчатка більше ніколи не будуть вважати хлопчиків нецікавими, а хлопчики ніколи не ображатимуть дівчаток, а навпаки будуть їх захищати. Ви всі переконалися, що існує багато справ, які можна, які необхідно, які цікаво робити разом. Лише разом і дівчаткам, і хлопчикам можна виступати єдиною командою. Лише разом і дівчатка, і хлопчики можуть стати сильною командою, девізом якої буде “Я – хлопчик, я – дівчинка, ми – рівні”.

 

 

 

 



Создан 01 мар 2016



  Комментарии       
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником
 
Яндекс.Метрика